Uszkodzony czujnik spalania stukowego – objawy. Co powinno Cię zaniepokoić?
Spalanie stukowe (nazywane również spalaniem detonacyjnym) to niebezpieczne zjawisko, które może mieć miejsce w silniku o zapłonie iskrowym. Skutki jego pojawienia się bywają destrukcyjne dla jednostki napędowej. Dlatego właśnie istnieją czujniki spalania stukowego, których prawidłowe działanie jest niezwykle ważne. Czujnik spalania stukowego – gdzie jest i jak sprawdzić, czy działa poprawnie?
Czujnik spalania stukowego – co to jest?
Spalanie stukowe jest przypadłością silników z zapłonem iskrowym. To sytuacja, w której zaburzony zostaje proces spalania paliw – dochodzi do niego w sposób nierównomierny i wybuchowy. Żeby dokładnie zrozumieć to zjawisko, warto wiedzieć, z czym wiąże się prawidłowy proces spalania. Wówczas paliwowo-powietrzna mieszanka zapala się od iskry, a ma to miejsce przed samym końcem suwu sprężania. W komorze spalania rozprzestrzenia się płomień, który powoduje powstanie dużej ilości gazów spalinowych. Celem tego procesu jest wprowadzenie w ruch tłoka, a dzieje się to dzięki znacznemu wzrostowi ciśnienia.
Tymczasem w przypadku spalania stukowego do zapłonu dochodzi już w okolicach świecy. Pozostały ładunek spręża się w komorze spalania, a w jej przeciwległym końcu mieszanka gwałtownie zaczyna się spalać. Efektem jest detonacyjna reakcja łańcuchowa. Zarówno cieplnie, jak i mechanicznie zostają obciążone takie elementy, jak tłok, korbowód i wał korbowy. Pierwszym objawem podczas wzrostu obciążenia silnika wynikającym z tej usterki jest charakterystyczny, metaliczny stuk spod maski podczas przyspieszania. Brak reakcji na tę nieprawidłowość i dalsza jazda samochodem może doprowadzić do bardzo poważnej awarii silnika.
Uszkodzony czujnik spalania stukowego – objawy
Czujnik spalania stukowego, będący częścią osprzętu elektrycznego silnika, potrzebny jest po to, by wykrywać nieprawidłowe procesy spalania. Producenci w nowocześniejszych samochodach zaczęli montować czujniki piezoelektryczne. Ich uszkodzenie sprawi jednak, że wykrycie błędnych procesów spalania nie będzie możliwe, a to w konsekwencji może doprowadzić do wspomnianej już usterki silnika.
Z jakich przyczyn może dojść do awarii czujnika spalania stukowego?
- Zwarcie wewnątrz lub pomiędzy przewodami;
- korozja lub uszkodzenie mechaniczne;
- przerwanie któregoś z przewodów;
- nieprawidłowy montaż czujnika przez mechanika.
Na szczęście w porę możemy spostrzec, że czujnik uległ awarii, i naprawić go, zanim dojdzie do niebezpiecznej sytuacji. Aby precyzyjnie określić, że to właśnie czujnik uległ awarii, najlepiej udać się do mechanika. A jak sprawdzić samodzielnie, czy awaria dotyczy akurat tego elementu? Zwróć uwagę na charakterystyczne objawy:
- Na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka silnika. Może oznaczać kilka różnych błędów. Jednym z nich jest właśnie awaria czujnika spalania stukowego.
- Dojdzie do zapisania kodu błędu, który można odczytać za pomocą specjalnego komputera.
- Samochód znacząco straci na mocy i będzie to odczuwalne podczas jazdy.
- Możesz zauważyć również zwiększone zużycie paliwa.
Jeśli z kolei dojdzie do spalania stukowego, usłyszysz charakterystyczne stuki spod maski. Najgłośniejsze będą podczas przyspieszania.
Spalanie stukowe – jak zapobiec takim usterkom?
Do przyczyn wywołujących spalanie stukowe najczęściej należą niskiej jakości paliwo, niskiej jakości olej czy niesprawne świece zapłonowe. Aby ograniczyć ryzyko takiej awarii, należy wyeliminować te czynniki – dbać o dostarczanie dobrego paliwa i oleju. Czasem konieczna będzie również wymiana świec zapłonowych. Niekiedy przyczyną spalania stukowego może być też zbyt mała ilość płynu chłodniczego, który wycieka z nieszczelnego układu. Miej to na uwadze i dbaj również o to.
Uszkodzony czujnik należy natychmiast naprawić lub wymienić. W związku z tym, że jego usterka może wywołać poważną awarię silnika, udaj się z tą sprawą do mechanika.
Czujniki spalania stukowego, a także inne części samochodowe oraz wysokiej jakości oleje silnikowe znajdziesz w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.